Velký příběh o vzniku písma v 1.M

22.03.2016 07:04

Velký příběh o vzniku písma v 1.M

V úterý 8.3. se v 1.M odehrál Velký příběh o vzniku písma.  Na mapě světa jsme si ukázali pomocí šipek, které národy se na vzniku písma podílely a z příběhu se dověděli, že prvními písemnými doklady jsou jeskynní malby, dále obrázkové písmo Egypťanů, klínové písmo Sumerů, hláskové písmo Féničanů a konečně písmo Řeků a především latinka Římanů, kterou píšeme dodnes. Děti vyjádřily potřebu poděkovat právě Římanům, kteří vytvořili abecedu velmi podobnou té naší. Společně jsme se chytili za ruce a se zvoláním Římané, díky, díky, díky! vyjádřili svou vděčnost. Na vlastní kůži jsme si prožili, že psaní písma v dřívějších dobách byla náročná práce. Při výrobě hliněné destičky s klínovým písmem se nejeden prvňák i druhák pořádně zapotil. Někteří si vyzkoušeli zapsat své datum narození pomocí čínského obrázkového písma, jiní své jméno pomocí egyptských hieroglyfů. Klukům se nejvíce líbily číslice Mayů, a tak si je vybarvili dle vlastní fantazie.

A co jsou to vlastně velké příběhy?

Velké příběhy mají v Montessori systému své nezastupitelné místo, vytváří rámec celému systému. Vypracovala je Marie Montessori se svým synem Máriem a později i jejich žáci. Je jich celkem pět: Bůh, který nemá ruce, O vzniku a vývoji života na zemi, O vzniku a vývoji člověka, O vzniku a vývoji písma a čísel. Jejich hlavním úkolem je, aby pomohly dětem odpovědět na otázky: Kdo jsem? Odkud pocházím? Kam směřuji? Co je mým úkolem?  Když jsem si tyhle otázky pokládala na Montessori kurzu, zjistila jsem, že hledání odpovědí na ně není vůbec nic jednoduché. (Budete-li mít chvíli čas, zkuste si to J, stojí to za to). Příběhy a jejich prezentace může být různá. Od pouhého přečtení až po vyprávění s množstvím pomůcek, obrazového materiálu a pokusů. Velké příběhy mají zapálit v dětech plamínky přirozené zvídavosti a touhy po poznání (rozhodně nemá odpovědět na všechny otázky, spíše je vyvolat), ale také vděčnost k našim předkům, díky kterým jsme právě tady a teď. Příběh je forma, která naplňuje přirozenou potřebu dětí ve věku 6 – 12 let. Potřebují hrdinu, který jim předá něco z lidství. Proč by to nemohl být třeba i bezejmenný člověk z Říma, díky kterému dnes můžeme psát (nejen) do písanky písmena latinské abecedy.

Veronika